جمعه 10 فروردين 1403
- الجمعة 20 رمضان 1445
- Fri 29 Mar 2024

برخیز  و نگر « جوان» مارا                « آراسته» کن جهان ما را

اصل هشتم قانون اساسی

  • جمعه, 30 شهریور 1397 10:37
  • منتشرشده در کتابها
  • بازدید 622 بار

این کتاب، اصل هشتم قانون اساسي (امر به معروف و نهي از منكر) و حوزه هاي سه‌گانه آن را مورد بررسی قرارمی دهد و در تلاش است تا با نگاهی فقهی- حقوقی، به تبیین، تحلیل و ارائه راه‌كارهاي لازم در این موضوع پردازد. پژوهش در شش فصل سازماندهي شده است:

فصل اول در برگيرنده مفاهیم، مبانی و منابع و بيشتر معطوف به چيستي و چرايي امر به معروف و نهي از منكر و نيز چگونگي دستيابي و شناخت مصاديق آن مي باشد.

فصل دوم، حوزه نظارت مردم بر یکدیگر را در سه محور قلمرو شرعی، قلمرو قانونی و ضمانت های اجرایی شامل مي‌شود.

فصل سوم به حوزه «نظارت مردم بر دولت» در سه محور قلمرو شرعی، قلمرو قانونی، راه‌كارها و ضمانت های اجرایی اختصاص دارد.

فصل چهارم «نظارت دولت برمردم» را در سه محور «دولت و ارزشهاي اسلامي»، «قلمرو شرعی و قانوني» و «راهكارها و ضمانت‌هاي اجرايي» بررسي مي كند.

در فصل پنجم، با پيشنهاد تاسيس «شوراي عالي امر به معروف و نهی از منکر» به تبيين مبانی، پيشينه تاريخي و جایگاه قانوني آن، پرداخته شده است.

فصل ششم اختصاص به پیوستهايی دارد كه به لحاظ فقهي يا حقوقي يا تاريخي ويا اجرايي، در برداشت ما از مباحث فصول پنجگانه اين پژوهش تاثير بسزايي مي توانند داشته باشند. اين پيوستها عبارتند از: ترجمه مباحث امر به معروف و نهى از منكر از جلد دوم کتاب تحريرالوسيله امام خمينى، مذاکرات مربوط به بررسی اصل هشتم قانون اساسی در مجلس خبرگان، تشکیلات و شرح وظایف ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، طرح نمايندگان مجلس در زمينه امر به معروف و نهي از منكر و قسمتي از مصوبات شورای فرهنگ عمومی مربوط به راهكارهاي اجرايي گسترش عفاف و حجاب.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن