دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
- الإثنين 21 شوال 1445
- Mon 29 Apr 2024

برخیز  و نگر « جوان» مارا                « آراسته» کن جهان ما را

حقوق اساسی3 (حقوق بشر، حقوق شهروندی، مردمسالاری)

  • چهارشنبه, 12 بهمن 1401 01:12
  • منتشرشده در کتابها
  • بازدید 88 بار

 

  1. پیشتر برای دانشجویان رشته حقوق در مقطع کارشناسی، درس حقوق اساسی1 (کلیات حقوق اساسی به ارزش2 واحد) و حقوق اساسی2 (حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران به ارزش3 واحد) در نظرگرفته شده بود. بر این اساس، دانشجو در یک درس، مباحث عام حقوق اساسی را (قطع نظر از ارتباطش با کشور خاص) فرامی گرفت و در درس دوم، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، آموزش داده می شد. فاصله زمانی میان حقوق اساسی 1 و 2 سبب می شد تا دانشجویان، نتوانند میان کلیات حقوق اساسی و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران به درستی ارتباط برقرارسازند و به همین دلیل در برخی موارد، استادان ناچار به تکرار مباحث حقوق اساسی1 می شدند. از سوی دیگر، گاه استادی، درس حقوق اساسی1 را و استاد دیگری، درس حقوق اساسی2را با نگاهی کاملا متفاوت تدریس می کرد و این امر سبب نوعی آشفتگی ذهنی برای دانشجویان می شد و چنین رویکردهای متفاوتی، دست کم برای مقطع کارشناسی، مناسب به نظر نمی‌رسید. با بازنگری دروس کارشناسی حقوق در «شورای تحول و ارتقای علوم انسانی»، درس حقوق اساسی از 5 واحد به 6 واحد ارتقاء یافت و مطابق سرفصلهای جدید، همه مباحث حقوق اساسی در سه درس حقوق اساسی1 و 2 و 3 توزیع شد؛ به گونه ای که در هر درس، مطالب عام حقوق اساسی و مطالب خاص مربوط به حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، همزمان با هم و طبیعتا توسط یک استاد تدریس می شود.
  2. بر اساس سرفصلهای جدید، مباحث درس حقوق اساسی3 ذیل عنوان «مردم و حکومت» در سه محور «حقوق بشر» و «حقوق شهروندی» و «مردم­سالاری» سازماندهی شده است. مطابق سرفصلهای مصوب، همه این مباحث از دو منظر اسناد بین المللی حقوق بشر و حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، بررسی می شود.
  3. کتاب حاضر تلاش کرده است تا این موضوعات را در قالب متني آموزشي و با رعایت اختصار، تدوين کرده و در اختیار دانشجویان گرامی و جامعه حقوقی قراردهد.
  4. در پایان هر فصل، گزیده مطالب، نمودار ترسیم کننده محورها و سیر مباحث و سئوالاتی در قالب پرسش (از متن) و پژوهش (خارج از متن) ارائه شده است.
  5. ترجمه آیات قرآن، از استاد محمد مهدی فولادوند است.

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن