دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
- الإثنين 21 شوال 1445
- Mon 29 Apr 2024

برخیز  و نگر « جوان» مارا                « آراسته» کن جهان ما را

نظام سیاسی در اسلام/ 1400/ بوستان کتاب.

  • چهارشنبه, 12 بهمن 1401 01:46
  • منتشرشده در کتابها
  • بازدید 88 بار

کتاب «نظام سیاسی در اسلام» بازنویسی شکلی و محتوایی کتاب «مبانی حکومت اسلامی» است که نخستین بار سال 1379 انتشار یافت، ببیش از 10 باز تجدید چاپ شد و به عنوان متنی آموزشی از سوی برخی مراکز حوزوی و دانشگاهی انتخاب گردید.

کتاب حاضر تلاش کرده است تا محورهای کلی نظام سیاسی اسلام بر پایه تفکر شیعی را در قالب متنی آموزشی و تا حد امکان با پرهیز از مباحث پیچیده نظری، بررسی کند.

«اسلام و حکومت»، «مشروعیت حاکمیت و حکومت» و «ساختار دولت و حکومت» اضلاع سه گانه بخشهای این کتاب را تشکیل داده اند. بخش نخست، رابطه «دين و سياست را به عنوان پایه اساسی نظام سیاسی اسلام، بررسی کرده است؛ در بخش دوم ضمن اشاره به ولایت پیامبران و امامان (ابعاد، شرایط و جایگاه ولایت و امامت) در فصلی مستقل، مهمترین دلایل عقلی و نقلی ولایت فقیهان در عصر غیبت، ارائه شده است؛ قسمتی از بخش سوم نیز به تبیین دیدگاه فقها در ارتباط با سه نظریه انتصاب، انتخاب و حسبه و نیز تحلیل ولایت مطلقه و برخی آثار مترتب بر آن از جمله رویکرد خاص به تفکیک قوا، اختصاص یافته است.

رعایت ملاحظات زیر در نگارش کتاب را شاید بتوان از امتیازات آن به شمار آورد:

سازماندهی منطقی و چینش دقیق مطالب، عنایت به اتقان و استحکام مباحث، حجم بسیار مناسب، نگارش روان با در نظرگرفتن استانداردهای متن آموزشی، استفاده از منابع دست اول، ارائه مطالب مفید فراتر از مباحث اصلی در قالب مطالعه آزاد، ارائه گزيده اى از مطالب در پایان هر فصل، و طراحی دو قسمت «پرسش» و «پژوهش» در پایان هر بخش.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن