يكشنبه 27 مرداد 1398
- الأحد 17 ذو الحجة 1440
- Sun 18 Aug 2019

برخیز  و نگر « جوان» مارا                « آراسته» کن جهان ما را

مبانی حقوق عمومی

در نظام اسلامی رکن انسانی (امت) در نظام سیاسی اسلام، آنچه اولا و بالذات در رابطه با عامل انسانی مورد توجه قرارمی گیرد «امت» است. «امت» به مجموعه از انسانها اطلاق مي شود كه داراي مقصد واحدند. منظور از امت اسلام، تمام افرادي هستند كه در سه محور توحيد، نبوت پيامبر و اعتقاد به معاد، هم عقيده اند. ادامه مطلب...
رکن قدرت سیاسی (حاكميت)[1] حاكميت در لغت به معنای تفوق و برتری و در اصطلاح عبارت از «قدرت برتر فرماندهي يا امكان اعمال اراده اي فوق اراده هاي ديگر است. هنگامی که گفته می شود دولت حاکم است بدین معناست که در حوزه اقتدارش دارای نیرویی است خودجوش که از نیروی دیگری بر نمی خیزد و قدرت دیگری برابر با آن وجود ندارد. در مقابل اعمال اراده و اجرای اقتدارش مانعی نمی پذیرد و از هیچ قدرت دیگری تبعیت نمی… ادامه مطلب...
دولت و ارکان آن دولت در اصطلاح علوم سیاسی و حقوق عمومی در سه معنای اخص، خاص و عام به کار می رود. مراد از معنای اخص دولت، قوه مجریه[1] است؛ یکی از قوای سه گانه حکومت که متشکل از رئیس جمهور و هیات وزیران است. وقتی گفته می شود هیئت دولت تشکیل جلسه داد و یا این که دولت در برابر مجلس مسئولیت سیاسی دارد، مراد از دولت قوه مجریه است. ادامه مطلب...
حقوق اداری حقوق اداری یکی دیگر از شاخه‌های مهم حقوق عمومی است که قواعد حاکم بر اداره کشور و تشکیلات اداری، روابط سازمانهای اداری با هم، با مستخدمان ادارات و با مردم و نیز خدمات عمومی را دربرمی‌گیرد و به عبارت دیگر قواعدی است که حقوق و تکالیف سازمانهای اداری را معین و روابط آنها را با مردم تنظیم می‌‌کند. ادامه مطلب...
منابع حقوق اساسی منابع حقوق اساسی، عناصری هستند که در ایجاد و توسعه حقوق اساسی نقش داشته و به تعبیر دیگر بر اساس آنها قواعد حقوق اساسی از سوی حقوقدانان کشف و استخراج می شوند. این منابع به دو دسته منابع رسمی و منابع غیر رسمی تقسیم می شوند؛ منابع رسمی به منابعی گفته می شود که قابلیت استناد داشته و از اعتبار حقوقی برخوردارند؛ منابع غیر رسمی، هرچند در شکل گیری و فهم از حقوق اساسی، نقش مهمی ایفا… ادامه مطلب...
حقوق اساسی برای درک درست از تعریف و چیستی حقوق اساسی، شناخت موضوع و هدف حقوق اساسی ضرورت دارد. ادامه مطلب...
منابع حقوق عمومی در اسلام آنچه در خصوص منابع حقوق عمومی گفته شد، با رعایت ملاحظاتی نسبت به حقوق عمومی در اسلام نیز صادق است. در اندیشه سیاسی اسلام، حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست؛ چنین باوری که مبتنی بر جهان بینی اسلامی است در مقایسه با اعتقاد به حاکمیت ملی، تاثیرات متفاوتی را در شکل گیری دولت و شیوه به جریان افتادن قدرت برجای خواهد گذاشت. به این نکته نیز باید تاکید کرد که اعتقاد به… ادامه مطلب...
منابع حقوق عمومی 1-1. منابع غیر حقوقی هر آن چه که بتواند منشأ ایجاد ساختار یا قاعدۀ حقوقی باشد، به عنوان منبع حقوق تلقی می‌شود. بسیاری از حقوقدانان، بر این باورند که حقوق عمومی پیش از آن که بر منابع حقوقی تکیه کند از پویش های تاریخی، اندیشه های سیاسی و فلسفی تاثیر پذیرفته و خود را تغذیه کرده است. این امر به دلیل ماهیت حقوق عمومی است زیرا حقوقی است قدرت و مناسبات زمامداری را ضابطه مند می کند.… ادامه مطلب...
صفحه1 از2