پنجشنبه 9 فروردين 1403
- الخميس 19 رمضان 1445
- Thu 28 Mar 2024

برخیز  و نگر « جوان» مارا                « آراسته» کن جهان ما را

معرفی کتاب مبانی حکومت اسلامی

  • شنبه, 19 آبان 1397 22:34
  • منتشرشده در فقه سیاسی
  • بازدید 862 بار

انقلاب اسلامى ايران از بزرگ ترين انقلاب هاى جهان است كه سر منشأ تحولات گسترده سياسى، اجتماعى و فرهنگى در جامعه بزرگ بشرى امروز، بوده و خواهد بود. زلزله عظيمى كه در شرق اسلامى در دهه هاى پايانى قرن بيستم به وقوع پيوست، هر دو قطب غرب سرمايه دارى و شرق سوسياليستى را به سختى تكان داد و نظريه پردازان علوم سياسى را متوجه ظهور قدرتى در برابر ابرقدرت هاى زمان نمود. اين قدرت چيزى جز قدرت دين نبود كه پس از قرن ها انزوا و حاشيه نشينى بار ديگر ايفاگر نقش برتر و ممتاز خويش در عرصه زندگى سياسى انسان مى شد. در سده گذشته انقلاب هاى ضد استبدادى مشروطه و ضد استعمارى ملى شدن نفت، گرچه از عنصر مكتب و رهبرى دينى نيز برخوردار بودند ـ و همين امر در پيدايى و شكوفايى اين نهضت ها سهمى اساسى داشت ـ اما دليل اصلى ناكامى و عدم توفيق آنها را بايد در فاصله گرفتن از مكتب و ناديده گرفتن قدرت آن و انحراف از مسير اسلام اصیل دانست.

ملت بزرگ و هوشمند ايران به خوبى از تجربه هاى ناموفق گذشته درس گرفت و اين بار انقلابى را بنيان نهاد كه ويژگى اصلى آن اسلامى بودن است. انقلاب اسلامى با سرعت و وسعت شگفت انگيزى در خارج از مرزهاى جغرافيايى خود نفوذ كرد و پيام خويش را كه پيام عزت، كرامت، آزادگى و حريت، عدالت و در يك كلام پيام رويكرد به دين بود با صدايى رسا در جهان طنين افكن نمود. ايران پس از انقلاب اسلامى در سطح ملى و بين المللى مركز ثقل تحولاتى قرار گرفته كه به طور مستقيم و غير مستقيم بر جامعه جهانى تأثيرگذار بوده است. ميزان اين تأثيرگذارى را مى توان از حجم گسترده اقدامات انجام شده با هدف براندازى اين انقلاب در داخل و خارج محاسبه كرد.

تحليل گران غربى با ذهنيتى كه از نقش مذهب در قرون وسطى و نارضايتى مردم از عملكرد دين و كليسا در جامعه دارند در اين انديشه اند كه چگونه يك انقلاب مكتبى با پشتوانه عظيم مردمى به وقوع پيوسته و در گذر زمان هر گاه كه اراده كرده، امواج ميليونى از قشرهاى گوناگون جامعه را به ميدان آورده است. تفاوت هاى بنيادين ميان مسيحيتِ تحريف شده و نحوه كاركرد رهبران كليسا با مكتب رهايى بخش اسلام و روحانيت، موجب شده است تا برخى دانشمندان غربى به مطالعه جدى اسلام و نظام سياسى آن بپردازند.

نظام سياسى اسلام بر دو پايه اساسى بنا نهاده شده است: پايه نخست، رابطه «دين و سياست» و پايه دوم، بررسى «حاكميت و ولايت». نظريه هاى ارائه شده از سوى انديشوران دينى نيز در ارائه تصويرى از اين مبانى بسيار حايز اهميت است. کتاب مبانی حکومت اسلامی با هدف تبیین این مبانی در يك مقدمه، و سه بخش تدوین شده است: بخش اول به مباحث اسلام و سياست مى پردازد; بخش دوم به حاكميت و ولايت و بخش سوم به نظريه هاى فقها در ارتباط با حكومت اختصاص يافته است.

از آن جا كه کتاب، با هدف متنی آموزشى نگارش یافته، مباحث آن به شيوه زير ارائه شده است:

  1. ارائه گزيدهاى از مطالب هر فصل در پايان آن.
  2. آوردنِ چكيدهاى از كل مباحثِ هر بخش در پايان بخش.
  3. طرح سؤالاتى در دوقسمت پرسش (مربوط به متن)و پژوهش (خارج از متن)در پايان هر بخش.
  4. معرفى منابع تكميلى مربوط به هربخش جهت مراجعات پژوهشى در پايان هر بخش.

5 . اصطلاحات به كار رفته در كتاب با علامت * مشخص گرديده و در پايان كتاب تحت عنوان «اصطلاح نامه» به صورت الفبايى و در حدّ امكان با معادل هاى انگليسى و عربى تعريف و در پاره اى موارد تحليل گرديده اند.

  1. در ترجمه آيات قرآن كريم، از ترجمه ممتاز آقاى محمدمهدى فولادوند استفاده شدهاست.
  2. مطالب كتاب در حدّ سه واحد درسى تنظيم شده و در حد اطلاع نگارنده، اولين متن آموزشى در زمينه «مبانى حكومت اسلامى» در زمان انتشار آن بوده است.

این کتاب برای اولین بار در سال 1379 توسط مؤسسه بوستان كتاب (مركز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) به زیور طبع آراسته شد و مورد تشويق همايش کتاب سال حوزه علمیه قرارگرفت.

 

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: پاورپوینت اندیشه سیاسی اسلام »

نظر دادن