جمعه 7 ارديبهشت 1403
- الجمعة 18 شوال 1445
- Fri 26 Apr 2024

برخیز  و نگر « جوان» مارا                « آراسته» کن جهان ما را

پند جامع

 

أُوصيكُمْ بِتَقْوَي اللّهِ وَ الْوَرَعِ في دينِكُمْ وَالاْجْتَهادِ لِلّهِ وَ صِدْقِ الْحَديثِ وَ أَداءِ الأَمانَةِ إِلي مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ بَرٍّ أَوْ فاجِر وَ طُولُ السُّجُودِ وَ حُسْنِ الْجَوارِ. فَبِهذا جاءَ مُحَمَّدٌ(صلي الله عليه وآله وسلم) صَلُّوا في عَشائِرِهِمْ وَ اشْهَدُوا جَنائِزَهُمْ وَ عُودُوا مَرْضاهُمْ وَ أَدُّوا حُقُوقَهُمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ إِذا وَرَعَ في دينِهِ وَ صَدَقَ في حَديثِهِ وَ أَدَّي الاَمانَةَ وَ حَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قيلَ: هذا شيعِيٌ فَيَسُرُّني ذلِكَ. إِتَّقُوا اللّهَ وَ كُونُوا زَيْنًا وَ لا تَكُونُوا شَيْنًا، جُرُّوا إِلَيْنا كُلَّ مَوَدَّة وَ ادْفَعُوا عَنّا كُلَّ قَبيح، فَإِنَّهُ ما قيلَ فينا مِنْ حَسَن فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ ما قيلَ فينا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ كَذلِكَ:

امام عسکری: شما را به تقوای الهی و ورع در دین و تلاش برای خداوند و راستگویی و امانتداری نسبت به کسی که شما را امین دانسته –خوب باشد یا بد- و سجده طولانی و نیک رفتاری با همسایگان، سفارش می کنم. محمد ]رسول خدا[برای همین آمده است. در میان عشایر و گروههای اهل سنت نماز بخوانید، در تشییع جنازه شان شرکت کنید، مریضانشان را عیادت و حقوقشان را ادا کنید. هر گاه فردی از شما اهل ورع در دین، راستگویی و امانتداری و رفتار نیک با مردم باشد، گفته می شود که این شیعه است و این امر مرا خشنود می سازد. با تقوا و زینت ما باشید نه مایه زشتی ما. همه دوستى را به سوى ما بکشانید و هر زشتى را از ما بگردانید، زیرا هر خوبى که درباره ما گفته شود ما اهل آنیم و هر بدى درباره ما گفته شود ما از آن به دوریم.

وقتی امام در برخورد با مسلمانانی که از مذهب دیگرند چنین فرمایشاتی دارد آیا نمی توان استفاده کرد که همین توصیه های اخلاقی و دینی در تعاملات گروههای سیاسی نیز باید مورد توجه قرارگیرد و اگر چنین شود، اختلاف نظرهای سیاسی، تبدیل به دعواها و کدورتهای بنیان بر انداز نخواهد شد. امید است این سفارش امام یازدهم در دستور کار سیاستمدران و زمامداران ما قرارگیرد تا آثار و برکات آن در جامعه پدیدار شود.

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
محتوای بیشتر در این بخش: « مصیبت رحلت هفته وحدت »

نظر دادن