شنبه 1 ارديبهشت 1403
- السبت 12 شوال 1445
- Sat 20 Apr 2024

برخیز  و نگر « جوان» مارا                « آراسته» کن جهان ما را

تسلیت به مناسبت رحلت استاد دکتر سید محمد هاشمی

انا لله و انا الیه راجعون. با کمال تاسف یکی دیگر از چهره های برجسته و از حقوقدانان بزرگ کشور، ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ دیده از جهان فرو بست. دکتر سید محمد هاشمی استاد تمام بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی به سال ۱۳۲۰ در شهر مقدس قم در خانواده ای روحانی چشم به جهان گشود. در ۲۷ سالگى لیسانس حقوق‌ را از دانشکده حقوق دانشگاه تهران و مدرک  کارشناسی‌ارشد حقوق عمومى را از انستیتو بین المللى مدیریت عمومى فرانسه در ۱۹۷۲ کسب کرد.دکتراى حقوق را نیز از دانشگاه پاریس یک یا همان پانتئون – سوربن در سال ۱۹۷۵ دریافت کرد و پس از بازگشت به ایران در دانشگاه شهید بهشتی به تدریس پرداخت. ثمره چهار دهه تلاش بی وقفه علمی، تربیت هزاران دانشجو بود که از وی چهره ای ماندگار در دانش حقوق برجای گذاشت.

از استاد فقید سید محمد هاشمی آثار متعددی به جا مانده که از جمله عبارتند از:

۱ ـ حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران (جلد اول: اصول و مبانی کلی نظام)
۲ ـ حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران (جلد دوم: حاکمیت و نهادهای سیاسی)
۳ ـ حقوق بشر و آزادیهای اساسی
۴ ـ حقوق اساسی و ساختارهای سیاسی
۵ ـ حقوق کار

ریاست مجتمع آموزش عالی قم (پردیس فارابی دانشگاه تهران)، مشاور حقوقی رئیس‌جمهور (۱۳۶۱ تا ۱۳۸۴) و عضویت در کارگروه بازداشت‌ خودسرانه کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در کارنامه اجرایی استاد، به چشم می‌خورد.

از ویژگیهای شاخص این استاد بزرگ حقوق عمومی، تعبد و تعهد وی به ارزشهای دینی و تسلط نسبی به آیات قرآن و نهج البلاغه بود. استناد و استشهاد به کتاب و سنت هم در تدریس و هم در آثار ایشان به طور کامل مشهود و ملموس است.

اینجانب افتخار آن را داشته ام که در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حقوق، از محضرش بهره برده ام. افزون بر آن، پایان نامه کارشناسی ارشد اینجانب با عنوان «مبانی حاکمیت در قانون اساسی» و رساله دکتری با عنوان «گزینش رهبر و نظارت بر او در نظام جمهوری اسلامی ایران»، با راهنمایی این استاد فقید به فرجام مطلوب رسید و هر دو با همین عناوین به زیور طبع آراسته شد.

به گمان بنده، رمز موفقیت این بزرگان را باید در تخصص علمی همراه با تعهد دینی آنان جستجو کرد. بسیار بجاست که همه کسانی که مستقیم یا غیر مستقیم افتخار شاگردی آنان را داشته اند و تمامی دانشجویان و استادان حقوق با تاسی به سیره علمی و عملی این بزرگان، در مسیر شکوفایی هرچه بیشتر ایران اسلامی گام بردارند. خدایش بیامرزد و با اهل بیت عصمت و طهارت محشورش فرماید. 22 بهمن 1401. حسین جوان آراسته

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن